Lesétált a szokás ösvényéről a Magyar Református Egyház, amikor egy szokatlan koncepcióval állt elő 1%-os kampányában. Szakítottak azzal a hagyománnyal, amely a "Segíts, hogy segíthessünk" üzenettel összegezhető. Inkább engedtek a kreatív energiáknak, és készült egy szpot arról, a bürokrácia akadálypályáján is keresztül lehet jutni, ha az ember saját maga akar rendelkezni adójának 1 százalékáról.

"Eszembe jutott, hogy barátaimnak hogyan szoktam előadni saját stand-up számként azt, hogy mennyire kafkai utat kell bejárnia a civil akaratnak, ennek a nyomorult felajánlónak és szelvényének, amíg odaér a pecsét alá. Felajánlási nyilatkozat, boríték, ragasztáson átnyúlva stb." - mondta Pásztory Ádám, a zsinati hivatal kommunikációs igazgatója. A nagy pillanat csak ezután jött el, mivel az egyházi vezetés is rábólintott a szokatlan elképzelésre.

Pásztoryék a Filmreaktort, Garas Klári cégét keresték meg az ötlettel. A kreatív koncepció végül az lett, mi lenne, ha teremtenének egy grandiózus, a papíralapú bürokrácia aranykorát megidéző világot, amelyben az adóbevallás útját követheti a néző addig, amíg az adóhivatalban végül rákerül a pecsét.

A helyszínt Budafokon találta meg a rendező, Gács Tamás (Umbrella) által vezetett stáb, az egykori hőerőműben. Itt miden adott volt, így végül a forgatás mindössze egy napot vett igénybe. Ehhez hozzájárult persze az is, hogy a kis költségvetés miatt csak 1 jelenetet világítottak be, minden más természetes fénynél készült.

A műemlékvédelem alatt álló hőerőmű mesés az óriási kéményével, az irányítópult üvegkupolájával, ráadásul sokat dobott rajta az utómunka is: a festett háttérben többek között a bukaresti panoráma, illetve a moszkvai Lomonoszov egyetem látható. A szpot zenéjét Zságer Balázs (Zagar) szerezte.

Az adózó megformálása Ötvös Andrásnak jutott, aki remekül hozza a pufók képű, pohártejen nevelkedett, tudatos adózó figuráját. Az egész filmet mindössze 8 statisztával vették fel, így minden arcra jutott egy saját jelenet, hogy aztán a tömegjelenetekben élhesse ki magát a német expresszionizmus vagy daftpunkizmus vagy akármizmus: az arctalan bürokrácia.

Fontos megjegyezni, hogy a filmben megjelenik az az embertípus is, akit kicsinált a rendszer: a borzas őrült maga a rendező Gács Tamás, aki szerint elripacskodta a szerepét, szerintünk azonban a benyugtatózott őrültnél mindig viccesebb a túlmozgásos idegbeteg, így az alakítást nem pontoznánk le, és ad valami távol-keleti bájat is az egésznek. Annál is inkább mert a jelenet másik erőssége a Totalcarból is ismert elmegyógyintézeti mentőautó, ami egy hotrod Bogár.

"Az 1%-os kampány arról szól, hogy megmutatjuk, az egyház nem egy rezervátumban, elefántcsonttoronyban él" - mondta még el Pásztory, és kitért arra is, a film csak ennyi része a megújuló református kommunikációnak: a reformatus.hu oldalon infografikán mutatják be, milyen társadalmi területeken költötték el a befolyó 1%-ot, de készült Facebook oldal is, illetve betörnek a mobil platformra: iPhone-ra, iPadre és Androidra is fejlesztik a reformatus.hu-t.

Innen is látszik, hogy van, amikor az állam igenis sokat tesz hozzá a magyar filmművészethez: az 1%-os reklámszpotok régóta a magyar reklámfilmek zászlóshajói, hiszen itt nem köt a brand, az egyetlen szempont az, hogy hatásos film készüljön az egyszázalékok és a NAV (a volt APEH) versenyében.

KREDIT:

Rendező: Gács Tamás
Operatőr: Lukács Dávid
Gyártó: Filmreaktor
Utómunka: Umbrella
Megrendelő: Magyar Református Egyház